الإدارة
هي عملية التخطيط وإتخاذ القرارات الصحيحة و المستمرة، المراقبة والتحكم بمصادر المؤسسات للوصول إلى الأهداف المرجوة للمؤسسة. وذلك من خلال توظيف وتطوير والسيطرة على المصادر البشرية والمالية والمواد الخام والمصادر الفكرية والمعنوية.
مجالات الإدارة:
ترتبط الإدارة بجميع الأنشطة الحياتية وفي الواقع إن التصنيف على اساس المجال قد لايكون تصنيفا منحصرا إذ أن الأنشطة الحياتية منوعة وغير منحصرة. ولكن يمكننا أن نصنف الإدارة تصنيفا عاما وشاملا على أساس الهدف من النشاط(اجتماعي خدمي ـ مادي) فتصبح الإدارة بذلك نوعين: 1ـ إدارة الأنشطة ذات الهدف الخدمي الاجتماعي (ادارة القطاع الحكومي أو الإدارة العامة). 2ـ إدارة الأنشطة ذات الهدف المادي (إدارة القطاع الخاص أو إدارة الأعمال).
أما ما يذكر أدناه فما هي إلا مجموعة من الأساليب والطرق الإدارية التي يستخدمها المدير عند الحاجة بل أنه في الواقع العملي قد نجد الكثير من المدراء يجهلون هذه الأساليب والطرق ولم يسبق أن استعانوا بها في حياتهم العملية.
الوظائف الإدارية
تشكل الإدارة حلقة من الوظائف التي تمثل سلسلة لا متناهية منها:
التخطيط :هو دراسة في الوقت الحاضر لطرق الاستفادة من الموارد المتاحة لدى المؤسسة مستقبلا
التنظيم: هو رسم و توزيع المهام و المسؤوليات داخل المؤسسة
الرقابة: هي العملية التي تحقق للمدير
تطابق العمليات الحقيقية لما هو محدد في الخطة
كشف الأخطاء و محاولة تصحيحها
فروع الإدارة:
إدارة الرأي العام = إدارة العلاقات العامة
إدارة الجودة
إدارة الاتصال.
إدارة الأزمات
إدارة الأعمال
إدارة الأنظمة
إدارة الإنفاق
إدارة البرامج
إدارة التسويق
إدارة التغيير.
إدارة التفاعل البشري
إدارة التكاليف
إدارة التكامل
إدارة التوتر
إدارة التوقعات
إدارة العمليات
إدارة العملية
إدارة القيمة المكتسبة
إدارة المحددات.
إدارة المخاطر
إدارة المشاريع (Enterprise)
إدارة مشروعات (Project)
إدارة الموارد البشرية
إدارة المعرفة
إدارة المنتجات
إدارة المنشآت
إدارة المهارات
إدارة المواهب
إدارة الوقت
إدارة سلسلة التجهيز وتسمى أحيانا سلسلة الإمداد (Supply chain)
إدارة علاقات الزبائن
الإدارة الصغرى
Public Administration
Is the process of planning and making the right decisions and ongoing monitoring and control sources of institutions to reach the desired goals of the institution. And through recruiting, developing and controlling the human and financial resources, raw materials and sources of intellectual and moral integrity.
Areas of management:
Management of all activities linked to Life In fact, the classification based on the field may not be rated confined as a variety of life activities, and is confined. But we can classify administration broadly comprehensive and based on objective of the activity (social service-physical) management becomes so two types: 1 management activities with a social service objective (management of the public sector or public administration). 2 Department of physical activities with the same objective (private sector management or business administration).
As for what is below what is only a set of administrative methods and techniques used by the Director when needed, but that in practice we may find a lot of managers are unaware of these techniques and methods have never hired them in their working lives.
Administrative functions
Constitute an episode of management functions that represent infinite series including:
Planning: A study at the present time for ways to take advantage of the resources available to the organization in the future
Organization: is a drawing and the distribution of tasks and responsibilities within the organization
Control: is the process by check to the Director
Match the real operations as defined in the Plan
Detect and attempt to correct errors
Branches of the administration:
Management of public opinion = Public Relations Department
Quality Management
Contact management.
Crisis Management
Business Administration
Systems Management
Expenditure management
Program Manager
Marketing Management
Change Management.
Management of human interaction
Cost management
Integration Manager
Stress management
Managing expectations
Operations Management
Process management
Earned Value Management
Management determinants.
Risk Management
Project Management (Enterprise)
Project Management (Project)
Human Resources Management
Knowledge Management
Product Management
Facilities Management
Management skills
Talent Management
Time Management
Supply chain management and is sometimes called the supply chain (Supply chain)
Customer relationship management
Leaders Minor
العلاقات العامة
هي الجهاز الذي يربط المؤسسة بجمهورها الداخلي والخارجي . وللتقدم التقني في وسائل الأعلام المختلفة ولاسيما فيما يتعلق بالاتصال دور في زيادة فعالية هذا الجهاز . ازداد الطلب في الآونة الأخيرة على تطوير أقسام العلاقات العامة ، وسبب الإقبال على هذا الفرع من فروع الإدارة هو الدور الذي يلعبه هذا الجهاز وأهميته لكل مؤسسة حيث يقوم بنقل صورة للنشطة والخدمات التي تقدمها للجمهور وحاجة الجمهور للحصول على تلك المعلومات.
هنالك الكثير من التعريف للعلاقات العامة وهذا تعريف يتطور مع تطور هذه الأداة ومن هذه التعاريف :
تعريف العلاقات العامة :
تعريف العلاقات العامة في قاموس اكسفورد " العلاقات العامة هي الفن القائم على أسس علمية لبحث انسب طرق التعامل الناجحة المتبادلة بين المنظمة وجمهورها الداخلي والخارجي لتحقيق أهدافها مع مراعاة القيم والمعايير الاجتماعية والقوانين والأخلاق العامة بالمجتمع"
الجمعية الدولية للعلاقات العامة (( هي وظيفة إدارية دائمة ومنظمة تحاول المؤسسة العامة أو الخاصة عن طريقها أن تحقق مع من تتعامل أو يمكن أن تتعامل معهم التفاهم والتأييد والمشاركة ، وفي سبيل هذه الغاية على المؤسسة أن تستقصي رأي الجمهور إزاءها وان تكيف معه بقد الإمكان سياستها وتصرفاتها وان تصل عن طريق تطبيقها لبرامج الإعلام الشامل إلى تعاون فعال يؤدي إلى تحقيق جميع المصالح المشتركة ))
إدارة الجودة
هي مراعاة اشتراطات محددة في المنتج أو الخدمة المقدمة للعميل فهي إذا فلسفة الاهتمام بالعميل وهناك الكثير من الموضوعات المهمة ولكن تتركز أساسا حول عدة مفاهيم
تخطيط الجودة
ضمان الجودة
ضبط الجودة
التطوير المستمر
التخطيط للجودة
إجراء إنشاء دليل إجراءات وتعليمات قسم الجودة
إجراء إنشاء القوالب المستخدمة في قسم الجودة
إجراء إنشاء الخطط لتنفيذ الإجراءات
إجراءات ضمان الجودة
إجراء التدقيق على عمليات المراجعة البينية لمعايير التطوير داخل فرق الجودة
إجراء التدقيق على عمليات مراجعة انتهاء المهام من قبل قائد فريق التطوير
إجراء التدقيق على استعمال قوائم التحقق داخل فرق التطوير
ضبط الجودة
إجراء استلام النسخ
إجراء تركيب النسخ
إجراء فحص النسخ
إجراء إصدار تقارير الفحص
التطوير المستمر
وفق المعايير التي تم اعتمادها في مرحلة التخطيط للجودة ودققت عليها إجراءات ضمان الجودة وفحصتها إجراءات ضبط الجودة مما أدى لمقارنتها مع التذبذب المسموح والخاص وفي حالة وصول هذا التذبذبات لمستوى التذبذب الخاص أو تجاوزته يتم اقتراح الحلول لتعديل الخطط ضمن عملية تسمى التطوير المستمر.
Public Relations
Is a device that connects the institution its internal and external audience. And technical progress in the various media, particularly with regard to communication role in increasing the effectiveness of this device. Increased demand in recent develop sections of public relations, and the reason for the demand for this section of the branches of the administration is the role of this device and its importance for each institution where the transfer of a picture of the active and services offered by the public and the public need to get that information.
There are a lot of definition of public relations and this definition is evolving with the development of this tool and these definitions:
Definition of Public Relations:
Definition of public relations in the Oxford Dictionary, "Public relations is the art based on scientific grounds to discuss the most appropriate ways to deal successful mutual between the organization and internal and external audiences to achieve its objectives, taking into account the values and social norms, laws and public morality to society"
International Society for Public Relations ((is an administrative function permanent organization trying institution public or private about her way to check with the deal or can deal with them understanding and support and participation, and for this purpose the organization that investigates public opinion against which and adaptation as far as possible its policy and actions and up through the application of mass media programs to effective collaboration leads to the achievement of all the common interests))
Quality Management
Are taking into account the specific requirements of the product or service provided to the customer then it is a philosophy of customer care and there are a lot of important issues, but mainly concentrated on several concepts
Quality Planning
Quality Assurance
Quality control
Continuous development
Quality Planning
Create a directory procedure and instructions Quality Department
Conduct create molds used in the quality department
Build Action plans to implement procedures
Quality assurance procedures
Perform the audit to audit interfaces to standards development within the quality teams
Perform the audit audits the end of missions by the development team leader
Perform the audit on the use of checklists within development teams
Quality control
Receipt of copying
Installation procedure copies
Check out the back
A version of the examination reports
Continuous development
According to standards that have been adopted in the planning stage for quality and checked by quality assurance procedures and examined quality control procedures, which led to compare them with the fluctuation allowed, private and state access this oscillations of the level of volatility private or exceeded are proposing solutions to modify plans within a process called continuous development.
هي عملية التخطيط وإتخاذ القرارات الصحيحة و المستمرة، المراقبة والتحكم بمصادر المؤسسات للوصول إلى الأهداف المرجوة للمؤسسة. وذلك من خلال توظيف وتطوير والسيطرة على المصادر البشرية والمالية والمواد الخام والمصادر الفكرية والمعنوية.
مجالات الإدارة:
ترتبط الإدارة بجميع الأنشطة الحياتية وفي الواقع إن التصنيف على اساس المجال قد لايكون تصنيفا منحصرا إذ أن الأنشطة الحياتية منوعة وغير منحصرة. ولكن يمكننا أن نصنف الإدارة تصنيفا عاما وشاملا على أساس الهدف من النشاط(اجتماعي خدمي ـ مادي) فتصبح الإدارة بذلك نوعين: 1ـ إدارة الأنشطة ذات الهدف الخدمي الاجتماعي (ادارة القطاع الحكومي أو الإدارة العامة). 2ـ إدارة الأنشطة ذات الهدف المادي (إدارة القطاع الخاص أو إدارة الأعمال).
أما ما يذكر أدناه فما هي إلا مجموعة من الأساليب والطرق الإدارية التي يستخدمها المدير عند الحاجة بل أنه في الواقع العملي قد نجد الكثير من المدراء يجهلون هذه الأساليب والطرق ولم يسبق أن استعانوا بها في حياتهم العملية.
الوظائف الإدارية
تشكل الإدارة حلقة من الوظائف التي تمثل سلسلة لا متناهية منها:
التخطيط :هو دراسة في الوقت الحاضر لطرق الاستفادة من الموارد المتاحة لدى المؤسسة مستقبلا
التنظيم: هو رسم و توزيع المهام و المسؤوليات داخل المؤسسة
الرقابة: هي العملية التي تحقق للمدير
تطابق العمليات الحقيقية لما هو محدد في الخطة
كشف الأخطاء و محاولة تصحيحها
فروع الإدارة:
إدارة الرأي العام = إدارة العلاقات العامة
إدارة الجودة
إدارة الاتصال.
إدارة الأزمات
إدارة الأعمال
إدارة الأنظمة
إدارة الإنفاق
إدارة البرامج
إدارة التسويق
إدارة التغيير.
إدارة التفاعل البشري
إدارة التكاليف
إدارة التكامل
إدارة التوتر
إدارة التوقعات
إدارة العمليات
إدارة العملية
إدارة القيمة المكتسبة
إدارة المحددات.
إدارة المخاطر
إدارة المشاريع (Enterprise)
إدارة مشروعات (Project)
إدارة الموارد البشرية
إدارة المعرفة
إدارة المنتجات
إدارة المنشآت
إدارة المهارات
إدارة المواهب
إدارة الوقت
إدارة سلسلة التجهيز وتسمى أحيانا سلسلة الإمداد (Supply chain)
إدارة علاقات الزبائن
الإدارة الصغرى
Public Administration
Is the process of planning and making the right decisions and ongoing monitoring and control sources of institutions to reach the desired goals of the institution. And through recruiting, developing and controlling the human and financial resources, raw materials and sources of intellectual and moral integrity.
Areas of management:
Management of all activities linked to Life In fact, the classification based on the field may not be rated confined as a variety of life activities, and is confined. But we can classify administration broadly comprehensive and based on objective of the activity (social service-physical) management becomes so two types: 1 management activities with a social service objective (management of the public sector or public administration). 2 Department of physical activities with the same objective (private sector management or business administration).
As for what is below what is only a set of administrative methods and techniques used by the Director when needed, but that in practice we may find a lot of managers are unaware of these techniques and methods have never hired them in their working lives.
Administrative functions
Constitute an episode of management functions that represent infinite series including:
Planning: A study at the present time for ways to take advantage of the resources available to the organization in the future
Organization: is a drawing and the distribution of tasks and responsibilities within the organization
Control: is the process by check to the Director
Match the real operations as defined in the Plan
Detect and attempt to correct errors
Branches of the administration:
Management of public opinion = Public Relations Department
Quality Management
Contact management.
Crisis Management
Business Administration
Systems Management
Expenditure management
Program Manager
Marketing Management
Change Management.
Management of human interaction
Cost management
Integration Manager
Stress management
Managing expectations
Operations Management
Process management
Earned Value Management
Management determinants.
Risk Management
Project Management (Enterprise)
Project Management (Project)
Human Resources Management
Knowledge Management
Product Management
Facilities Management
Management skills
Talent Management
Time Management
Supply chain management and is sometimes called the supply chain (Supply chain)
Customer relationship management
Leaders Minor
العلاقات العامة
هي الجهاز الذي يربط المؤسسة بجمهورها الداخلي والخارجي . وللتقدم التقني في وسائل الأعلام المختلفة ولاسيما فيما يتعلق بالاتصال دور في زيادة فعالية هذا الجهاز . ازداد الطلب في الآونة الأخيرة على تطوير أقسام العلاقات العامة ، وسبب الإقبال على هذا الفرع من فروع الإدارة هو الدور الذي يلعبه هذا الجهاز وأهميته لكل مؤسسة حيث يقوم بنقل صورة للنشطة والخدمات التي تقدمها للجمهور وحاجة الجمهور للحصول على تلك المعلومات.
هنالك الكثير من التعريف للعلاقات العامة وهذا تعريف يتطور مع تطور هذه الأداة ومن هذه التعاريف :
تعريف العلاقات العامة :
تعريف العلاقات العامة في قاموس اكسفورد " العلاقات العامة هي الفن القائم على أسس علمية لبحث انسب طرق التعامل الناجحة المتبادلة بين المنظمة وجمهورها الداخلي والخارجي لتحقيق أهدافها مع مراعاة القيم والمعايير الاجتماعية والقوانين والأخلاق العامة بالمجتمع"
الجمعية الدولية للعلاقات العامة (( هي وظيفة إدارية دائمة ومنظمة تحاول المؤسسة العامة أو الخاصة عن طريقها أن تحقق مع من تتعامل أو يمكن أن تتعامل معهم التفاهم والتأييد والمشاركة ، وفي سبيل هذه الغاية على المؤسسة أن تستقصي رأي الجمهور إزاءها وان تكيف معه بقد الإمكان سياستها وتصرفاتها وان تصل عن طريق تطبيقها لبرامج الإعلام الشامل إلى تعاون فعال يؤدي إلى تحقيق جميع المصالح المشتركة ))
إدارة الجودة
هي مراعاة اشتراطات محددة في المنتج أو الخدمة المقدمة للعميل فهي إذا فلسفة الاهتمام بالعميل وهناك الكثير من الموضوعات المهمة ولكن تتركز أساسا حول عدة مفاهيم
تخطيط الجودة
ضمان الجودة
ضبط الجودة
التطوير المستمر
التخطيط للجودة
إجراء إنشاء دليل إجراءات وتعليمات قسم الجودة
إجراء إنشاء القوالب المستخدمة في قسم الجودة
إجراء إنشاء الخطط لتنفيذ الإجراءات
إجراءات ضمان الجودة
إجراء التدقيق على عمليات المراجعة البينية لمعايير التطوير داخل فرق الجودة
إجراء التدقيق على عمليات مراجعة انتهاء المهام من قبل قائد فريق التطوير
إجراء التدقيق على استعمال قوائم التحقق داخل فرق التطوير
ضبط الجودة
إجراء استلام النسخ
إجراء تركيب النسخ
إجراء فحص النسخ
إجراء إصدار تقارير الفحص
التطوير المستمر
وفق المعايير التي تم اعتمادها في مرحلة التخطيط للجودة ودققت عليها إجراءات ضمان الجودة وفحصتها إجراءات ضبط الجودة مما أدى لمقارنتها مع التذبذب المسموح والخاص وفي حالة وصول هذا التذبذبات لمستوى التذبذب الخاص أو تجاوزته يتم اقتراح الحلول لتعديل الخطط ضمن عملية تسمى التطوير المستمر.
Public Relations
Is a device that connects the institution its internal and external audience. And technical progress in the various media, particularly with regard to communication role in increasing the effectiveness of this device. Increased demand in recent develop sections of public relations, and the reason for the demand for this section of the branches of the administration is the role of this device and its importance for each institution where the transfer of a picture of the active and services offered by the public and the public need to get that information.
There are a lot of definition of public relations and this definition is evolving with the development of this tool and these definitions:
Definition of Public Relations:
Definition of public relations in the Oxford Dictionary, "Public relations is the art based on scientific grounds to discuss the most appropriate ways to deal successful mutual between the organization and internal and external audiences to achieve its objectives, taking into account the values and social norms, laws and public morality to society"
International Society for Public Relations ((is an administrative function permanent organization trying institution public or private about her way to check with the deal or can deal with them understanding and support and participation, and for this purpose the organization that investigates public opinion against which and adaptation as far as possible its policy and actions and up through the application of mass media programs to effective collaboration leads to the achievement of all the common interests))
Quality Management
Are taking into account the specific requirements of the product or service provided to the customer then it is a philosophy of customer care and there are a lot of important issues, but mainly concentrated on several concepts
Quality Planning
Quality Assurance
Quality control
Continuous development
Quality Planning
Create a directory procedure and instructions Quality Department
Conduct create molds used in the quality department
Build Action plans to implement procedures
Quality assurance procedures
Perform the audit to audit interfaces to standards development within the quality teams
Perform the audit audits the end of missions by the development team leader
Perform the audit on the use of checklists within development teams
Quality control
Receipt of copying
Installation procedure copies
Check out the back
A version of the examination reports
Continuous development
According to standards that have been adopted in the planning stage for quality and checked by quality assurance procedures and examined quality control procedures, which led to compare them with the fluctuation allowed, private and state access this oscillations of the level of volatility private or exceeded are proposing solutions to modify plans within a process called continuous development.
الثلاثاء مارس 26, 2024 6:12 pm من طرف مركز ITR
» دورة القائد الماستر - مهارات إدارة المشاريع والإدارة مركزالتدريب الدولي ITR
الثلاثاء مارس 26, 2024 5:59 pm من طرف مركز ITR
» ورشة عمل متقدمة في التحكم وإدارة المشاريع والأدوات التعاقدية الناجحة مركزالتدريب الدولي ITR
الثلاثاء مارس 26, 2024 5:56 pm من طرف مركز ITR
» دورة إدارة المشاريع#دورات#تدريبية#معتمدة# مركزالتدريب الدولي ITR
الثلاثاء مارس 26, 2024 5:52 pm من طرف مركز ITR
» دورة أساسيات إدارة المشاريع#دورات# إدارة#المشروعات# الهندسية#
الثلاثاء مارس 26, 2024 5:44 pm من طرف مركز ITR
» دورة معالجة النفط الخام#دورات#البترول#والنفط##تعقد في القاهرة # دبـــــي#شرم الشيخ #اسطنبول
الثلاثاء مارس 26, 2024 5:27 pm من طرف مركز ITR
» دورة حماية البيئة و إدارة النفايات مركزالتدريب الدولي ITR
الثلاثاء مارس 26, 2024 4:54 pm من طرف مركز ITR
» دورة تنظيم حركة النقليات في صناعة البترول والغاز#دورات#فى هندسة#البترول#والغاز#
الثلاثاء مارس 26, 2024 4:35 pm من طرف مركز ITR
» دورة إدارة المخزون النفطي مركزالتدريب الدولي ITR
الثلاثاء مارس 26, 2024 4:27 pm من طرف مركز ITR